Näytetään tekstit, joissa on tunniste tarot-kortit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tarot-kortit. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 3. marraskuuta 2021

Intentiokortti

Vierailin pakanallisilla syysmessuilla ystäväni kanssa sunnuntaina 10.10. Messut olivat yhtä kiinnostavat kuin olin odottanutkin: mielenkiintoisia luentoja, työpajoja ja kaikenlaista rahalla saatavaa houkutusta (haikeana katselin monenmoisia erilaisia tarot- ja oraakkelikorttipakkoja). Ostin malakiitin, muuta en tällä kertaa.



Osallistuin messuilla tarot-työpajaan, joka kulki nimellä "Oman elämänsä Narri, eli miten hyödyntää tarot-kortteja loitsutyössä ja muutoksen työkaluina". Minua ilahdutti suuresti jo työpajan nimi, minusta se oli varsin muikeasti muotoiltu. Työpajassa meille osallistujille neuvottiin ainakin minulle itselleni uusi tapa käyttää kortteja. Avaan sen vaihe vaiheelta teille tähän.

1. Aseta intentio, eli mieti, mitä tällä hetkellä elämältä haluat (ja mielellään myös, miksi). Ole mahdollisimman tarkka tässä vaiheessa, sillä mielen on helpompi keskittyä spesifeihin ja konkreettisiin, kuin abstrakteihin asioihin*.
2. Valitse pakasta kortti/kortteja, joka mielestäsi kuvastaa tuota haluamaasi päämäärää. Luota omaan intuitioosi ja tulkintaasi kortin valinnassa, älä niinkään siihen tulkintaan, mitä kortista kirjoitetaan tai mitä muut siitä ajattelevat.
3. Aseta kortti johonkin sellaiselle keskeiselle paikalle, josta näet sen usein. Voit myös esimerkiksi asettaa kuvan kortista puhelimesi taustakuvaksi, jolloin se muistuttaa sinua mahdollisimman usein. Voit mietiskellä korttia ja voit myös keksiä korttiin sopivan vahvistuslauseen, jota toistat mielessäsi niin usein kuin tuntuu hyvältä. 

* Tämä on vain oma näkökulmani, jos joku ajattelee toisin, saa vapaasti kertoa ja perustella asian!

Itse valitsin itselleni eilen uuden "voimakortin". Tämä on itselleni sekä kuvaamani kaltainen intentiokortti, että ylipäätään elämäni tämänhetkisestä tarkoituksesta muistuttava kortti, eli koen sen olevan laajempikin kuin pelkkä konkreettisia tavoitteitani kuvaava kortti. Kyseessä on Ylipapitar. Hauskaa, että tuosta voimakortin valinnasta on jo kohta kolme viikkoa ja tänään nostin (huom. en valinnut) itselleni kortin oppaaksi - mikäs muukaan sieltä ilmestyi, kuin Ylipapitar. Tällä kortilla on siis ilmeisen selkeästi minulle opetettavaa.


Ylipapitar kehottaa luottamaan intuitioon, sisäiseen viisauteen. Se on tiedostamattoman mielen vartija, feminiinisen ja näkymättömän voiman symboli. Sisäistä tietoa ei aina pysty kuvaamaan sanoin ja rationaalisin termein, vaan se välittyy meille tunteidemme kautta. Antakaamme siis tunteidemme toimia kompassinamme!
Kortissa Ylipapitar pitelee Indran verkkoa. Indran verkossa on jokaisen langan yhtymäkohdassa pieni helmi, josta heijastuu verkon jokaisen muun helmen kuva. Tämä on metafora maailmankaikkeudesta: kaikki on yhteydessä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Näin ollen voisi ajatella, että meillä on mahdollisuus tietää (tai tuntea) koko maailmankaikkeuden salat. Looginen mieli ei pysty (ainakaan vielä, mielemme kehittynee koko ajan!) selittämään ja sanallistamaan kaikkea, niinpä toisinaan on hyvä antaa enemmän painoarvoa muille tietämisen tavoille, kuin mitä mielellinen tietäminen on. Ajatellaanpa vaikka luontoa. Luonto ei operoi lainkaan sanoin, silti sen prosessit toimivat vaivattomasti ja yhtenäisesti, kuin se tietäisi itsestään selvästi, miten "toimia". Niin tiedämme mekin, kunhan emme jää jumiin ajatteluumme ylianalysoimaan milloin mitäkin tehdä, vaan annamme enemmän tilaa spontaaniudelle ja luotamme siihen, että asiat tapahtuvat oikeaan aikaan ilman, että niistä tarvitsee kantaa huolta ja stressata!

keskiviikko 6. lokakuuta 2021

Merkurius perääntyy ja uusikuu vaa'assa

Huh huh nimittäin. Tänään on uusikuu vaa'an merkissä. Nyt on meneillään vaa'an aikakausi ja vieläpä Merkuriuksen perääntymisvaihe, joka kestää 18. lokakuuta saakka. Merkuriuksen perääntymisestä varoitellaan, että silloin olisi oltava erityisen tarkka siitä, kuinka kommunikoi muille, sillä väärinymmärryksen vaara on suuri. Sopimuksia ei välttämättä kannata tehdä tänä aikana, koska sekaannuksen mahdollisuus saattaa olla suurempi.

Nostin Thoth- tarotpakasta kaksi korttia, ensimmäisen nostin ennen uuttakuuta ja toisen nostin tänään: ensimmäisen uuden kuun energialle ja toisen sitä seuraavalle ajalle.
Ensimmäiseksi pakasta nousi Sauvojen 7, "rohkeus". Se sopii mielestäni hyvin uudenkuun teemaan vaa'an merkissä, sillä vaaka on oikeudenmukaisuuden perikuva. Uusikuu vaa'assa saa meidät puntaroimaan, mikä elämässämme on tärkeää, oikeaa ja hyvää, mikä taas aikansa eläneenä, vääränä ja huonona joutaa karsiutumaan pois. Sauvojen 7 rohkaisee tekemään päätöksiä asian suhteen: jätä elämästäsi taakse se, mikä on mukanasi vain riippakivenä, mikä ei enää palvele sinua. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja asiat, joita ennen tarvitsit, voivat olla nyt käyneet tarpeettomiksi. Mieti, millä elämän osa-alueella tämä puhuttelee sinua. Rohkeus ei ole sitä, etteikö pelottaisi, vaan sitä, että toimii, vaikka pelottaa. Muutos voi olla pelottavaa, mutta kuten sanotaan, onni suosii rohkeaa.

Sauvojen 7 ja uusikuu vaa'assa kehottaa myös katsomaan ympäröivää maailmaa: huomaatko siinä epäoikeudenmukaisuutta, joka nostattaa sinussa tunteita? Toimi rohkeasti oikeaksi katsomiesi asioiden puolesta, mikäli se tuntuu sinusta luontevalta. Muista kuitenkin Merkurius: ole huolellinen siinä, mitä ja miten itseäsi ilmaiset, ettet tule väärinymmärretyksi. Jos kuitenkin niin käy, ajan kuluessa muut saattavat lopulta oivaltaa, mikä oli oikea intentiosi - ei siis kannata ottaa liikaa vastuuta omille harteilleen, kaikki ei aina riipu sinusta, riittää kun tekee parhaansa.

 


Toisena korttina nousi pakasta Paholainen. Tämä on tarotien yksi väärin ymmärretyimmistä korteista, kuten myyttinen paholainen itsekin hahmona on. Paholainen sai kristillisessä perinteessä leiman kaiken pahan alkuna ja juurena. Raamatussa kerrotaan tarina Luciferistä, enkelistä, joka karkotettiin siksi, ettei hän halunnut palvella Jumalaa.
Lucifer edustaa nimensäkin mukaisesti valon tuojaa, tietoisuuden antajaa. Ilman (itse)tietoisuutta olisimme samanlaisia eläimiä, kuin muutkin lajit, itseään suurempien voimien armoilla. Itse ajattelen, että ehkä olemme yhtä aikaa sekä Luciferin kaltaisia omavoimaisia jumalia, että Jumalan lapsia Jumalan lakien alaisuudessa.
Paholainen ei siis tarkoita pahaa, vaan edustaa tiedostamista: niin syvällistä itsetuntemusta, että mikään varjo ei pysy enää pimeydessä, vaan tulee ennen pitkää valaistuksi. Se siis kehottaa äärimmäiseenkin itsetutkiskeluun. Kannattaa siis mennä itseensä ja kysyä, miksi toimin niin kuin toimin, miksi tunnen niin kuin tunnen. Mitkä ovat arvojasi, joiden pohjalta haluat toimia maailmassa? Toimitko liikaa sellaisten tunteiden pohjalta, joiden alkuperä saattaa olla esimerkiksi käsittelemättömästä traumasta peräisin?


Olemme yhtä aikaa sekä viattomia eläimiä (jota symboloi Paholais-kortin vuohi), mutta myös potentiaalisia luojia tekemään elämästämme aivan mitä tahansa.

Lempeitä itsetutkiskelun hetkiä toivotan jokaiselle, olkoon uudistumisenergiasi kanavoiminen puhdistavaa ja totuudellista! 🌟

keskiviikko 24. maaliskuuta 2021

Miekkoja satelee taroteista

Nostin Thoth-tarotpakasta kortin Miekkojen ässä. Se symboloi kommunikaatiota, uusia ideoita, läpimurtoja, menestystä, mielellistä selkeyttä. Se kehottaa esimerkiksi meditoimaan säännöllisesti, jotta olisi mahdollista saavuttaa mielen selkeys: sitä kautta voi aueta uusia ajattelun tasoja. Nostin myös vähän aikaa sitten Rider-Waite –pakasta kortin Miekkojen lähetti. Molemmat kortit rohkaisevat kokeilemaan uusia kommunikaation muotoja ja myös Miekkojen lähetti symboloi uusia ideoita - nämä kortit siis tulivat minulle juuri sopivaan saumaan rohkaisemaan minua, kun olin aloittanut tämän bloginkirjoittamisprojektin ja ajatellut hakevani opiskelemaan journalistiikkaa! Molemmat kortit painottavat juuri kommunikaatiota ja mielellisiä kykyjä.  

 
Sekä Miekkojen ässä, että lähetti kertovat, että matka on vasta alussa, vielä ei olla lähelläkään mestaritasoa, joten on hyvä kokeilla uusia lähestymistapoja ja näkökulmia asioihin. Miekkojen lähetti kuitenkin rohkaisee ehdottomasti seuraamaan intohimojaan ja sitä, mikä vetää puoleensa. Molemmat kannustavat aloittamaan uusia projekteja juuri nyt. Nyt on hyvä aika olla inspiroitunut, oppia jotakin uutta, jakaa viestinsä maailmalle.


 
Miekkojen ässä varoittaa, että uuden kommunikaation tason kanssa kannattaa olla varovainen, sillä sen tuoman vapauden lisäksi mukana tulee myös vastuu. Mielellistä ja kielellistä voimaa voi käyttää sekä hyvään, että pahaan. On tuotava viestinsä esiin niin, ettei tahallisesti loukkaa muita. Tietenkään kukaan ei ole täysin vastuussa toisen tunteista, eikä jokaista voi miellyttää, mutta ei kuitenkaan pidä käyttää sanan säilää tahallisesti satuttamiseen. Itse tunnustan, että minulla on tässä paljon opittavaa. En esimerkiksi puhu tunteistani kovin paljoa ja usein tuon ajatukseni niistä julki vasta sitten, kun tuntuu, että halkean. Silloin ulosanti saattaa olla kaikkea muuta kuin rakentavaa.

torstai 25. helmikuuta 2021

Taroteista

 Olen käyttänyt tarot-kortteja jo monien vuosien ajan. Olin hieman päälle parinkymmenen, kun tutustuin ensimmäisen kerran Aleister Crowleyn innoittamaan ja Frieda Harrisin kuvittamaan Thoth-pakkaan. Tarotit luikertelivat elämääni vaivihkaa, eivät niinkään kertarysäyksenä. Aluksi pidin niitä kovin salaperäisinä, vaikeaselkoisina ja ajattelin niissä olevan jonkinlaisia mystisiä taikavoimia. Nyt en enää mystifioi niitä niin paljon, vaan ajattelen pikemminkin, että ne toimivat oman psyykeemme peilinä. 

Minun vuosikorttini tänä vuonna on “Kuu”. Kuu-kortti edustaa intuitiivista puolta meissä. Se edustaa myös varjopuoltamme: alitajuntaamme ja esimerkiksi pelkoja, jotka ovat jääneet elämään meissä. Kortti kehottaa työskentelemään pelkojensa kanssa, jotta ne eivät liikaa vaikuttaisi tulevaisuuteemme. Meidän on hyvä välillä kuunnella intuitiotamme asioista ja ottaa se huomioon järjen lisäksi tehdessämme päätöksiä. Kortista herää myös halu tutustua paremmin luonnon kiertokulkuun ja sen rytmeihin. Naisena sanoisin, että esimerkiksi kuukautiskierron voima on kenties aivan aliarvioitu, tai ehkä tämä patriarkaalinen maailmanjärjestys, joka tuntuu vallitsevan (tästä osoituksena esimerkiksi työelämän tarkoin määritellyt työajat vieläpä vuodenajasta riippumatta, joka mielestäni on hieman hullua, ekstroverttiyden arvostaminen pikemmin kuin introverttiyden, menestyksen ja materian arvostaminen jne.), ei halua sitä tunnustaa. 


Nostin pari päivää sitten Rider-Waite -tarotpakasta kortin “Voima” vastauksena pohdintaani, mitä minun tulisi ottaa huomioon edessäni olevassa uudessa elämänvaiheessa ja millainen suhtautumistapa minun kannattaisi omaksua. Kortti valoi luottamusta omaan rohkeuteeni ja kykyyn selvitä vaikeistakin elämäntilanteista. Ihmisellä on taipumus selviytyä mitä vaikeimmista olosuhteista ja kortti vakuuttaa, että meidän ei tarvitse pelkästään selviytyä, vaan voimme kukoistaa! Sisällämme on valtavasti elämänvoimaa, joka täytyy valjastaa tietoisesti käyttöömme, niin kuin kesyttäisimme villin eläimen. Kuten mainitsinkin, kortti muistuttaa rohkeudesta: rohkeus ei ole sitä, ettei pelkää, vaan sitä, että uskaltaa, vaikka pelkäisi! 


Voima-kortin jälkeen nostin vielä toisen kortin, koska olin utelias, mitä tapahtuu, jos noudatan tämän kortin antamia ohjeita. Sain “Miekkojen lähetin”. Miekkojen lähetti edustaa uusia ideoita, uusia kommunikaation tapoja, uteliaisuutta. Tässä vaiheessa olin jo todella täpinöissäni pakan antamista korteista tällä kertaa, koska olinhan juuri aloittanut tämän blogin kirjoittamisen (uusi kommunikaation muoto) ja aikeissa lähteä tekemään kirjoittaen tehtävästä työstä itselleni yhtä elämäntehtävistäni. Tämä kortti ei olisi voinut tulla parempaan hetkeen! Miekkojen lähetti on viestinviennin vasta-alkaja. Se ehdottomasti rohkaisee kokeilemaan uusia itseilmaisun muotoja ja aloittamaan uusia projekteja. Se muistuttaa olemaan avoin maailmalle ja katsomaan joka hetkeä pitäen mielessä, mitä tästä uudesta kokemuksesta voisi oppia.